الرئيسية / التاريخ / تاريخ صنعت حصيردرمیان مردم عرب (2) / حسین فرج الله ( ابوعرفان)

تاريخ صنعت حصيردرمیان مردم عرب (2) / حسین فرج الله ( ابوعرفان)

تاريخ صنعت حصيردرمیان مردم عرب (2)

حسین فرج الله ( ابوعرفان)

«مردم عرب اهوازی مانند دیگر مردم عرب در سرزمینهای عربی از این هنر بهره مند بوده واز آن برای ساخت حصیر ،قفه، سبد وهر آنچه تولید می شود بهره بردند.این مردم از گذشته های دور تا به امروز این هنر را نسل به نسل ادامه دادند تا کنون از این هنر بهره مند هستند ،هرچند که این مردم تنها هنرمندان این صحنه نیستند وبسیاری دیگر نیز در این کار دستی توانا دارند ولی این مردم را می توان اولین حصیر بافان معرفی کرد،هنر حصیر بافی این مردم منحصر به فرد ودر نوع خود کم نظیر است وبه حصیر عربی مشهور است ، اين مردم علاوه برحصیر بافی هنر فراوان دیگری داشته اند ، آنها در ساخت انواع جواهرات ،طلا کاری ، نقره کاری ، ساخت وسایل ولوازم کشاورزی، قالیبافی ،نمدمالی ،جاجیم بافی ، آهنگری ، ملیله دوزی ، معرق کاری ، منبت کاری ، نجاری ، وبسیاری هنر های دیگر استادانی ماهر بودند ونقوش خاصی به نام نقوش اهوازی ، سوسی ، خفاجی ، حویزی ،لامی ، دورقی ، تستری ، محمراوی داشتند ،این نقوش امروزه در قالی بافی بیشتر ماندگار شده است ولی در دیگر هنرها کم رنگ تر شده است .

هنر حصیر بافی زنان عرب اهوازی در شهر خاصی خلاصه نمی شود بلکه حصیر دورقی ، محمراوی ، عبادانی وسوسی ودیگر شهرها معروف بوده وهست وتا به امروز هنوز این هنر بین زنان ومردان عرب اهوازی متداول است .
این مردم از برگ نخل که آنرا سعف می نامند انواع جارو ، زیر انداز ، سبد ، زنبیل ،کلاه وغیره می سازند که به نام های عربی ، سفره ، سفطیه ،حصیره،مکناسه ، وقفه………شناخته می شوند.
همچنین آنها در ساخت انواع بوریا وبیت القصب ماهر می باشند واین مهارت زاده هزاران سال تجربه این مردم در ساخت این صنایع دستی می باشد.

حصیر مناطق جنوبی اهواز با پایتختی« فلاحیه (شادگان)»
با توجه به وجود نخل می تواند به شکوه وجایگاه ویژه قدیم خود درمیان مردم عرب باز گردد ولی عدم توجه به صنایع دستی یا تمرکز روی برخی از آنها ویاتنگ نظریهای برخی مسولین باعث شده که صنعت حصیر مردم عرب اهوازی جایگاه خوبی نداشته باشد درصورتی که می توان گفت که این صنعت بومی همراه با قالی بافی می تواند به عنوان یک صنعت محلی ترویج شود تا علاوه برجذب سود اقتصادی باعث ایجاد اشتغال وهمچنین رواج صنایع دستی مردم عرب خواهد شد ،امروزه دبی با همه پیشرفت اقتصادی اما یکی از مهمترین مراکز حصیر بافی خاورمیانه است که همراه با کویت ،قطر ، بحرین ویمن می توانند به عنوان قطب آینده صنایع دستی شوند درصورتی که پتانسیل مردم عرب اهوازی نسبت به سایر کشورهاو استان هابیشتر است ومی توان به صنایع به عنوان صنایع دستی صادراتی ویا برای جذب توریست وایجاد اشتغال نگاه کرد.

اگر صنعت حصیر وبوریا مورد حمایت قرار گیرد می تواند وارد بازار جهانی صنایع دستی قرار گیرد وبه حیات هنری خود ادامه دهد ولی با همه پیشرفت صنایع دستی در جهان برخی تنگ نظری ها این صنعت چندین هزار ساله را به انزوا کشانده است واگر تلاش چند بانوی اهوازی نبود ممکن بود تا چند سال آینده خبری از این صنعت نبود .

«فاطمه بروایه »«فاطمه شعيباوی »ودوستانشان از جمله بانوانی هستند که در حفظ وتولید این صنعت دستی توانا دارند ،این بانوان عرب اهوازی با برگزاری نمایشگاههای مختلف وهمچنین با شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی در تلاشند تا بتوانند این صنعت هزار ساله را زنده نگه دارند این بانوان عرب سال های جوانی خود را صرف حفظ این هنر نموده وهمیشه می گویند:این هنر مردم این سرزمین است وما آنرا از اجادمان به ارث برده ایم پس بایدآنرا حفظ کنیم تا آیندگان از هنر گذشتگان آگاهی یابند وهنر های بومی این دیار به فراموشی سپرده نشود.

در سطح شهر اهواز ودیگر شهر های دورق ، فلاحیه ،قبان عبادان، محمره ، ودیگر شهرهای ساحل خلیجی ، مانند بوشهر ، سیراف وجنابه ، قسم وقیس ودیگر شهر ها امثال فاطمه بروایه وشعیباوی فراوانند ولی نیازبه حمایت دارند تا بتوانند در میان این شلوغی بازار سر در میان سرها در بیاورند وبه حیات هنری خود ادامه دهند.

«شهر فلاحیه با دارا بودن بیشترین نخلستان ها وهمچنین بیشترین صنایع حصیر می تواند به عنوان پایتخت حصیر نقش آفرینی کند وبا دارا بودن نیروی کار وهمچنین مواد اولیه می توتند در آینده به قطب صنعت حصیر تبدیل شود این کار به همت مردم وفعالان عرصه هنر نیاز دارد تا این شهر در زمینه صنایع دستی گام مهمی بردارد وبه جلو پیش رود..»

حصير مردم اهواز انواع فراوانی دارد که می توان به برخی از آنها اشاره کرد و با زبان عربی نام هایی برای آنها گذیده اند.

ادامه دارد…

#الحرشة

عن مدير الموقع

شاهد أيضاً

«معنا وریشه کلمه بشت»(2) /حسین فرج الله

«معنا وریشه کلمه بشت»(2) (انواع «بشت»در گذر تاریخ ) حسین فرج الله پوشش ولباس پس …